اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
۱۴۰۳/۲/۶
1399/08/07
مهمترین علائم سکته حاد مغزی را بشناسید
وبدا؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فرا رسیدن، 7 آبان مصادف با 29 اکتبر "روز جهانی سکته حاد مغزی" بر لزوم آشنایی بیشتر مردم با سکته های مغزی تاکید نمود.
به گزارش وبدا به نقل از روابط عمومی معاونت درمان ؛ دکتر فریدون رحمانی، فلج یک طرفه صورت، ضعف یک طرفه دست، اختلال در تکلم در زمان کمتر از سه و نیم ساعت از شروع علائم را از مهمترین علامت های سکته حاد مغزی برشمرد.
وی تصریح کرد: با وجود مهیا بودن زیر ساخت های لازم برای مدیریت بیماران مبتلا به سکته حاد مغزی، آمارها نشان می دهند همچنان بخش عمده ای از این بیماران به دلیل عدم آگاهی و شناخت مردم نسبت به علامت های بیماری و راهکارهای درمان آن از دریافت خدمات پزشکی مورد نیاز محروم می شوند.
وی با تاکید بر اینکه، اطرافیان فردی که دچار علائم سکته حاد مغزی می شود باید بلافاصله با تلفن 115 تماس و شرایط بیمار را گزارش نمایند یادآور شد، سکته مغزی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان می باشد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه، بیش از یک سوم مرگ های ناشی از سکته مغزی در جهان، در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد، از عوارض ناشی از سکته حاد مغزی به هزینه های درمانی و بازتوانی و از کارافتادگی قسمتی از نیروی کار مفید جامعه و تحمیل هزینه های هنگفت سالیانه بر نظام سلامت کشور و خانواده ها اشاره داشت.
دکتر رحمانی ادامه داد: بدیهی است شناخت و درمان ریسک فاکتورها، پیشگیری اولیه و ثانویه و همچنین درمان مرحله حاد سکته های مغزی جهت کاهش عوارض و ناتوانی های ناشی از سکته حاد مغزی یکی از اصلی ترین اولویت های سلامت در هر جامعه بشمار می رود.
وی با ابراز تاسف از اینکه، افراد جامعه اهمیت علائم ایجاد شده را نمی دانند و آگاهی کاملی نسبت به علائم سکته حاد مغزی ندارند افزود: به همین دلیل با تاخیر و اغلب توسط اطرافیان و بدون استفاده از اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی آورده منتقل می شوند و شاید مهم ترین علت تاخیر در شروع درمان موثر این موضوع باشد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در پایان متذکر شد، افراد برای پیشگیری از این بیماری باید فعالیت فیزیکی، رژیم غذای درست، پیشگیری از چاقی، مدیریت استرس و کنترل دیابت داشته باشند.
تعداد بازدید:
86
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal